Als er 1 ding is waar ik mij in mijn werkzame carrière in de logistiek over heb verbaasd, is hoe makkelijk logistiek dienstverleners geld laten liggen. Ze vergeten energie te steken in het vergroten van hun bereik.
Neem nu LinkedIn. Dit jaar zijn er ten opzichte van vorig jaar een half miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland bij gekomen. Een half miljoen! Uit deze ruif wil jij als logistiek dienstverlener toch ook eten?
Omdat ik graag de dingen staaf met cijfers, heb ik een analyse van nummer 50 t/m 100 van de Top 100 Logistiek Dienstverleners van dit jaar. Van deze bedrijven heb ik de aanwezigheid op LinkedIn onderzocht.
Goed nieuws! Alle 50 bedrijven hebben een LinkedIn bedrijfspagina!
Iets minder blij werd ik van het gemiddelde aantal volgers. Dat is 2600. Een gemiddelde LinkedIn pagina van een MKB zou tussen de 500 en 5000 volgers kunnen hebben. Er is dus potentie tot groei.
34% van de logistiek dienstverleners uit de onderste helft van de top-100 post onregelmatig op LinkedIn. De laatste post is minstens 2 weken oud en de tussenpozen zijn lang, soms maanden. Terwijl een gemiddelde MKB 1 tot 3 keer per week post.
6% doet helemaal niets of repost slechts af en toe. Why? Niet zeuren dan dat er te weinig geld wordt verdiend in de logistiek. Want kennelijk lukt het je zonder je bereik te vergroten.
6% van de logistiek dienstverleners heeft voor hun Nederlandse tak geen aparte LinkedInpagina of een pagina in het Engels en post ook in het Engels. Een gemiste kans als je het mij vraagt.
Deze analyse laat zien dat er nog zoveel winst te behalen is. Volop kansen voor logistiek dienstverleners, juist voor de bedrijven die buiten de top-100 vallen, omdat de bedrijven die wel in de lijst staan enorm veel laten liggen.
Wat moet je doen voor meer bereik, meer leads en dus omzet?
Lees mijn 3 LinkedIn tips om vandaag nog mee te beginnen.
Een keer sparren over hoe jij als logistiek dienstverlener je bereik vergroot, je unieke duurzame verhaal verteld zodat je van content naar meer klanten gaat? Check mijn agenda en maak een afspraak
Naar het overzicht
Heldere webteksten die jouw duurzaamheidsbeleid overtuigend communiceren. Zodat jouw klanten niet alleen begrijpen waar jouw bedrijf voor staat, maar dit ook echt gaan voelen door de juiste woorden die exact jouw visie en missie weergeven. Geen eenheidsworst maar een uniek verhaal.
Jouw unieke verhaal wekt vertrouwen. Klanten zien jou als expert in de markt. Ze begrijpen jouw waarde beter, kiezen sneller voor jou en betalen de prijs die daarbij hoort. Social media is niet langer een ‘moetje’ maar is onderdeel van je strategie. Omdat je merkt dat zichtbaar en vindbaar zijn vruchten afwerpt.
Je bouwt een voorkeurspositie op in de gedachten van jouw klant. Door jouw consistente aanwezigheid op social media trek je niet alleen nieuwe klanten aan. Ook talentvolle medewerkers verbinden zich maar al te graag aan een bedrijf met een eigen en uniek verhaal. Jouw bedrijf groeit duurzaam. Met klanten en medewerkers die echt bij je passen. Meer winst ligt voor het oprapen.