Als het gaat om het bedenken, maken en het verspreiden van content, doorloop je vijf verschillende stappen. Door deze stappen te volgen krijg je meer grip op jouw content. Ik neem ze even met je door.
Eerst halen we de onderliggende boodschap boven tafel. Hoe luidt jouw bedrijfsbeleid? Welke visie en missie heb je? Wat is je aanbod? En voor wie is dit bedoeld? Wat wil je precies bereiken? Dit beleid wordt vertaald naar een communicatiestrategie? We bekijken welke contentvorm(en) het beste passen (binnen het budget) voor het overbrengen van jouw boodschap, jouw verhaal. Dit vertalen we naar een contentplan.
De contentvormen zijn bepaald en er is nagedacht over wanneer en op welke plek de content moet komen. Zijn er meerdere contentelementen die gedurende een bepaalde (langere) periode geproduceerd en geplaatst moeten worden? Dan in het handig om de inhoud per element kort te beschrijven en een planning te maken. Dit is ook het moment om externe specialisten in te plannen en te laten aanhaken waar nodig. Denk aan het maken van foto's of video's.
Aan de slag! De content wordt gemaakt en online geplaatst dat deze goed vindbaar is voor jouw doelgroep. Denk aan een pakkende kop, SEO-proof tussenkoppen, de nodige doorlinks en een call-to-action. Heel belangrijk: voeg metadata toe. Google vindt dat fijn en beloont dit met een betere vindbaarheid van jouw artikel. En dat betekent meer pageviews, meer conversie en meer klanten.
Dacht je dat je nu klaar was? Nope! Nu volgt het plaatsen van je content op social media. Bij meerdere contentelementen is ook hier een planning raadzaam. Een artikel hoeft echt niet maar één keer te worden geplaatst op LinkedIn. Plan het meerdere keren in en belicht iedere keer weer iets anders uit het verhaal. Vergeet niet de bedrijfsnaam of degene te taggen die is geïnterviewd of aan het woord komt. Wees niet te bescheiden: verspreiden, verspreiden, verspreiden. Heb je echt een goed en uniek verhaal? Zoek dan de (vak)pers op. En vergeet niet om het artikel ook in je eigen nieuwsbrief te plaatsen.
Meten is weten. Onderzoek het bereik en de pageviews. Is die nog onvoldoende? Pas de contentstrategie aan. Deel de content nog een keer op social media. Stuur een gerichte mailing uit om het artikel onder de aandacht te brengen of schakel collega’s in om het artikel te liken en te delen op social media. En vergeet niet om naar verloop van tijd de content op te frissen en erbij te zetten dat het artikel is geüpdatet. Ook dat vindt Google fijn.
Ik hoop dat je wat hieraan hebt. Meer weten of hulp nodig? Neem gerust contact op!
Check mijn agenda en maak een afspraak
Naar het overzicht
Heldere webteksten die jouw duurzaamheidsbeleid overtuigend communiceren. Zodat jouw klanten niet alleen begrijpen waar jouw bedrijf voor staat, maar dit ook echt gaan voelen door de juiste woorden die exact jouw visie en missie weergeven. Geen eenheidsworst maar een uniek verhaal.
Jouw unieke verhaal wekt vertrouwen. Klanten zien jou als expert in de markt. Ze begrijpen jouw waarde beter, kiezen sneller voor jou en betalen de prijs die daarbij hoort. Social media is niet langer een ‘moetje’ maar is onderdeel van je strategie. Omdat je merkt dat zichtbaar en vindbaar zijn vruchten afwerpt.
Je bouwt een voorkeurspositie op in de gedachten van jouw klant. Door jouw consistente aanwezigheid op social media trek je niet alleen nieuwe klanten aan. Ook talentvolle medewerkers verbinden zich maar al te graag aan een bedrijf met een eigen en uniek verhaal. Jouw bedrijf groeit duurzaam. Met klanten en medewerkers die echt bij je passen. Meer winst ligt voor het oprapen.