•• ••

check

6 tips om het meeste uit jouw beursbezoek te halen

In het voor- en het najaar staan er steevast netwerkbijeenkomsten en beurzen op het zakelijke programma. Dé kans om niet alleen te netwerken en zere voeten te krijgen van het langs de vele stands lopen. Het zijn ook plekken om waardevolle content en verhalen op te halen om te gebruiken in en voor je eigen bedrijf.

Je mag een dagje van de baas op pad. Vol goede moed vul je je zakken met visitekaartjes. Wist je dat je jouw beurs of netwerkbijeenkomst bezoek kunt inzetten om je eigen bedrijfsverhaal sterker te maken?

Benut je bezoek optimaal. Leg vast wie je ontmoet, wat voor innovaties je ziet en wat je leert. Vervolgens deel je dit niet alleen met je collega’s die niet naar de beurs of bijeenkomst zijn gegaan, maar ook met bv. je volgers op LinkedIn. Of je nu salesmanager bent of verantwoordelijk voor marketing en communicatie: trek samen op en maak een plan om het meeste uit het bezoek te halen.

Naast het vergroten van je netwerk en je kennis, haal je ook nog een karrevracht aan content ideeën op. Verhalen die je helpen om de visie van jouw bedrijf krachtiger uit te dragen. Zo laat je niet alleen tijdens de bijeenkomst of beurs een persoonlijke indruk achter. Ook erna laat je een blijvende indruk achter door je volgers waardevolle inzichten en inspiratie te geven.

1. Verzamel inspirerende klantverhalen

Loop niet alleen langs stands, maar vraag actief naar de verhalen van klanten en partners. Welke uitdagingen ervaren zij in hun bedrijf of markt? Hoe helpt technologie hen om efficiënter te werken? Door deze verhalen op te pikken, kun je ze later gebruiken bij het uitwerken van een eigen case, een verhaal of een LinkedIn post die andere klanten aanspreekt en waarmee je vertrouwen opbouwd. Nee, dat is niet jatten dat is gewoon goed luisteren wat anderen zeggen en daar slim gebruik van maken.

2. Documenteer de belangrijke momenten – maak foto’s en video’s

Gebruik je camera om korte video’s of foto’s te maken van interessante presentaties, innovatieve stands, of productdemo’s. Dit visuele materiaal kun je gebruiken in een verhaal om je volgers letterlijk mee te nemen naar de beurs, ook als ze er niet bij kunnen zijn. Plaats bijvoorbeeld een korte samenvatting van je beursdag op LinkedIn of deel opvallende trends in een post. Zo maak je van jezelf een heuse trendwatcher. En voor de echte pro: houd een realtime-blog bij waarin je updates van de beurs deelt.

3. Creëer direct verbinding met je doelgroep

Beurzen zijn natuurlijk ideaal om persoonlijk met mensen in contact te komen. Spreek met bezoekers en standhouders, vraag naar hun verwachtingen ten aanzien van de sector. Welke trends en innovaties zien zij? Deel ook jouw visie en schrijf de thema’s die je veel terug hoort komen op. Blijkbaar leven die bij je doelgroep. Na de beurs kun je gerichte content hierover maken.

4. Haal kennis op uit presentaties en sessies

Je loopt je vaak een ongeluk op de beursvloer. Vergeet niet om ook een paar interessante presentaties mee te pakken. De inzichten die je hier op doet kun je weer delen met je volgers. Maak notities van inspirerende sessies, quotes van sprekers en belangrijke trends. Schrijf daarna een post waarin je samenvat wat je hebt geleerd en waarom dit belangrijk is voor de logistieke sector of voor jouw bedrijf. Zo laat je zien dat je betrokken bent bij de nieuwste ontwikkelingen en je nadenkt over hoe je dit kunt toepassen in jouw bedrijf.

5. Maak tijd voor follow ups

Een goed beursmoment stopt niet na de beurs. Gebruik je verzamelde inzichten en contacten om vervolgacties uit te zetten. Denk aan het uitsturen van LinkedIn connecties, e-mail follow-ups en schrijf die blogpost waarin je de belangrijkste beursinzichten deelt. Hierdoor laat je je connecties zien dat je het contact serieus neemt en investeert in een langdurige duurzame relatie.

6. Organiseer een post-event webinar of rondetafel

Natuurlijk kun je, als je eenmaal weer op kantoor bent, alle collega’s intern even bijpraten met wat jij hebt opgehaald van een bijeenkomst. Maar wat dacht je van het organiseren van een webinar met een on-trend onderwerp dat je daar hebt opgepikt? Of organiseer een rondetafelbijeenkomst met een paar klanten en partners waarin je de belangrijkste takeaways bediscussieert met elkaar. Dit geeft je de kans om dieper in te gaan op de onderwerpen die je hebt ontdekt en dat maakt van je beursmoment een waardevolle follow-up.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Ben je werkzaam in de logistiek en wil je nog meer inspiratie over hoe je duurzame relaties met je klanten aangaat en daar meer winst uit haalt? Download dan mijn gratis E-book.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig? Neem gerust contact op!

Bel of app 06-44326613 of check mijn agenda en maak een afspraak

Mij kun je jaarlijks vinden op deze beurzen en evenementen:

Zie ik je daar?

 

Naar het overzicht

Krijg meer winst en klanten

 

Gebruik jouw unieke verhaal in teksten die raken

 

Overtuigend

Heldere webteksten die jouw duurzaamheidsbeleid overtuigend communiceren. Zodat jouw klanten niet alleen begrijpen waar jouw bedrijf voor staat, maar dit ook echt gaan voelen door de juiste woorden die exact jouw visie en missie weergeven. Geen eenheidsworst maar een uniek verhaal.

 

Strategisch

Jouw unieke verhaal wekt vertrouwen. Klanten zien jou als expert in de markt. Ze begrijpen jouw waarde beter, kiezen sneller voor jou en betalen de prijs die daarbij hoort. Social media is niet langer een ‘moetje’ maar is onderdeel van je strategie. Omdat je merkt dat zichtbaar en vindbaar zijn vruchten afwerpt.

Zichtbaar

Je bouwt een voorkeurspositie op in de gedachten van jouw klant. Door jouw consistente aanwezigheid op social media trek je niet alleen nieuwe klanten aan. Ook talentvolle medewerkers verbinden zich maar al te graag aan een bedrijf met een eigen en uniek verhaal. Jouw bedrijf groeit duurzaam. Met klanten en medewerkers die echt bij je passen. Meer winst ligt voor het oprapen.

  • Home
  • Blog
  • 6 tips om het meeste uit jouw beursbezoek te halen